gemeentefinancials.nl

De 2025 Finance Reality Check: hoe data, DSO en digitalisering de toekomst van finance vormen

Nieuws
24-10-2025
Adriaan Kom
De Fintech Barometer 2025 onthult hoe finance-afdelingen worstelen met oplopende DSO’s, datavraagstukken en de razendsnelle opmars van AI. Digitalisering biedt kansen, maar vraagt ook om lef, structuur en samenwerking.

Introductie

Finance professionals krijgen elk jaar te maken met nieuwe uitdagingen, zoals een oplopende DSO, data-vraagstukken en de snelle opmars van AI. Aan de hand van de Fintech Barometer 2025 – een onderzoek waarin Onguard jaarlijks kijkt naar de trends en uitdagingen in de finance wereld – geeft Onguard inzicht in welke pijnpunten er spelen en hoe die per jaar verschillen. Zo weten finance professionals waar hun collega's tegenaan lopen, maar vooral ook welke kansen er door de jaren heen zijn ontstaan.

De oplopende DSO

Laat betalen is de trend

Een van de meest opvallende en alarmerende uitkomsten van het onderzoek is een forse toename van de Days Sales Outstanding (DSO), oftewel: het aantal dagen tussen het uitsturen van een factuur en het ontvangen van de betaling. Zo daalt het aantal organisaties waarvan de facturen binnen dertig dagen worden betaald. Deze trend vormde zich vorig jaar al toen het percentage hiervan van 44 procent in 2023 naar 41 procent daalde. Maar dit jaar is er een serieuze daling te zien: nog maar 30 procent van de organisaties krijgt binnen dertig dagen betaald. Steeds meer organisaties moeten dus lang op hun geld wachten, en dat heeft nadelig effect op hun liquiditeit.

Verkeerde factuur oorzaak hoge DSO

De grootste oorzaken van een hoge DSO zijn de afgelopen jaren onveranderd: dit komt door cashflowproblemen of administratieve vertragingen bij klanten. Eén oorzaak komt ten opzichte van eerdere jaren opvallend vaak terug in 2025. Dat gaat om het uitsturen van verkeerde of foutieve facturen. In 2023 was dit bij slechts negen procent van de organisaties een oorzaak voor een verhoogde DSO, in 2024 ging dit om 13 procent, en dit jaar is dit maar liefst 21 procent. Deze toename kan verschillende oorzaken hebben. Zo hebben sommige bedrijven nog altijd versnipperde facturatie- en debiteurenbeheer systemen, of te weinig controles op datakwaliteit. Maar ook de toenemende druk om facturen zo snel mogelijk uit te sturen kan aan het stijgende percentage hebben bijgedragen.

[....]

Lees verder op: onguard.com

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Gemeente Breda
5.303 - 7.163
Medior
Breda
Als Financieel adviseur & programmatrekker gebiedsontwikkeling bij Gemeente Breda adviseer je strategisch over gebiedsontwikkelingsprojecten, bewaak je grondexploitatie en P&C-producten, borg je BBV en stuur je op risico’s, subsidies en consistente...
Top vacature
Gemeente Hilversum
3.742 - 5.519
Starter, Junior
Hilversum
Als Financial controller bij Gemeente Hilversum ben je verantwoordelijk voor het beheren van de financiële flow. Je stelt financiële rapportages op en ondersteunt business controllers en management bij financiële vraagstukken....
SWO (Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen)
5.850 - 7.705
Medior
Hoogeveen
Als Gemeentecontroller gemeente De Wolden bij de Directiestaf adviseer je over bestuurlijke risico’s, coördineer je interne audits, borg je controlmaatregelen en risicomanagement, en toets je P&C-documenten, rapportages en rechtmatigheidsverantwoording.
Top vacature
Gemeente Barneveld
4.430 - 6.308
Medior, Senior
Barneveld
Als Adviseur Audit & Control (28-36 uur) bij Gemeente Barneveld werk je aan het verbeteren van processen, risicobeheersing en interne controle. Je voert audits uit, signaleert kansen en adviseert college...