gemeentefinancials.nl

De 2025 Finance Reality Check: hoe data, DSO en digitalisering de toekomst van finance vormen

Nieuws
24-10-2025
Adriaan Kom
De Fintech Barometer 2025 onthult hoe finance-afdelingen worstelen met oplopende DSO’s, datavraagstukken en de razendsnelle opmars van AI. Digitalisering biedt kansen, maar vraagt ook om lef, structuur en samenwerking.

Introductie

Finance professionals krijgen elk jaar te maken met nieuwe uitdagingen, zoals een oplopende DSO, data-vraagstukken en de snelle opmars van AI. Aan de hand van de Fintech Barometer 2025 – een onderzoek waarin Onguard jaarlijks kijkt naar de trends en uitdagingen in de finance wereld – geeft Onguard inzicht in welke pijnpunten er spelen en hoe die per jaar verschillen. Zo weten finance professionals waar hun collega's tegenaan lopen, maar vooral ook welke kansen er door de jaren heen zijn ontstaan.

De oplopende DSO

Laat betalen is de trend

Een van de meest opvallende en alarmerende uitkomsten van het onderzoek is een forse toename van de Days Sales Outstanding (DSO), oftewel: het aantal dagen tussen het uitsturen van een factuur en het ontvangen van de betaling. Zo daalt het aantal organisaties waarvan de facturen binnen dertig dagen worden betaald. Deze trend vormde zich vorig jaar al toen het percentage hiervan van 44 procent in 2023 naar 41 procent daalde. Maar dit jaar is er een serieuze daling te zien: nog maar 30 procent van de organisaties krijgt binnen dertig dagen betaald. Steeds meer organisaties moeten dus lang op hun geld wachten, en dat heeft nadelig effect op hun liquiditeit.

Verkeerde factuur oorzaak hoge DSO

De grootste oorzaken van een hoge DSO zijn de afgelopen jaren onveranderd: dit komt door cashflowproblemen of administratieve vertragingen bij klanten. Eén oorzaak komt ten opzichte van eerdere jaren opvallend vaak terug in 2025. Dat gaat om het uitsturen van verkeerde of foutieve facturen. In 2023 was dit bij slechts negen procent van de organisaties een oorzaak voor een verhoogde DSO, in 2024 ging dit om 13 procent, en dit jaar is dit maar liefst 21 procent. Deze toename kan verschillende oorzaken hebben. Zo hebben sommige bedrijven nog altijd versnipperde facturatie- en debiteurenbeheer systemen, of te weinig controles op datakwaliteit. Maar ook de toenemende druk om facturen zo snel mogelijk uit te sturen kan aan het stijgende percentage hebben bijgedragen.

[....]

Lees verder op: onguard.com

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Provincie Gelderland
4.919 - 6.953
Medior
Arnhem
Wil je bijdragen aan het financieel beheer van onze OV-concessies? Ga dan aan de slag als Financieel specialist binnen het team Aanbestedingen en Concessiemanagement!
Belastingdienst
3.404 - 6.110
Junior, Medior
Maastricht
Als Controlemedewerker Intensief Toezicht en Externe overheidssamenwerkingen bij de Belastingdienst onderzoek je vermoedelijke fiscale misstanden en draag je bij aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Je werkt nauw samen binnen...
Belastingdienst
3.404 - 6.110
Junior, Medior
Rotterdam
Als Controlemedewerker Intensief Toezicht en Externe overheidssamenwerkingen bij de Belastingdienst werk je nauw samen met diverse overheidsinstanties om fiscale misstanden en ondermijnende criminaliteit aan te pakken. Je voert (boeken)onderzoeken uit...
Omgevingsdienst Brabant Noord
3.426 - 4.908
Medior, Senior
Den Bosch
Als Financieel beheerder bij ODBN draag je met jouw financiële expertise bij aan een duurzame toekomst voor Brabant. Je optimaliseert financiële processen, bewaakt procedures, en adviseert over het financiële systeem....